Orasul Braila - istoria moderna






In urma Tratatului de la Adrianopol din 1829, Braila a revenit la tara, cunoscand in perioada urmatoare o reala inflorire, datorat si statutului de porto franco mentinut pana la sfarsitul secolului 19.  Convietuirea romanilor cu grecii, bulgarii, lipovenii, armenii, evreii a dat portului de la Dunare un parfum pitoresc si o deschidere cosmopolita spre cultura europeana. Cel mai mare progress economic s-a inregistrat in a doua jumatate a secolului al XIX-lea si primele decenii ale secolului al XX-lea.

Multe premiere nationale notabile s-au petrecut chiar aici. Braila este unul dintre primele orase romanesti care au beneficiat de iluminatul public cu lampi de petrol (1858). Marele inginer constructor Anghel Saligny a folosit pentru prima oara betonul armat la constructia de cheiuri si dane pentru Portul Braila (1883-1892). Vaporul cu aburi Orient este prima nava romaneasca ce pleaca de la Brail ape Dunare cu transport de pasageri (1895). Tot la Braila s-a pus in functiune prima uzina electrica, la numai 13 ani dupa inventia lui Edison. Primul oras din Romania care a avut tramvai electric a fost Braila (1901). O fabrica de celuloza din stuf –prima incercare de a valorifica stuful  din balta  Brailei, este deschisa tot la Braila (1906). Cel mai mare castel de apa din tara, cu o capacitate de 1200 metrii cubi, este dat in functiune la Braila (1912).

[extrase de pe siteul Consiliului Judetean Braila, material de promovare]

Comentarii

Articole recente

Postări populare de pe acest blog

Norvegia - preistoria. Înainte de vikingi. Tsunami-ul din Doggerland

Parlamentul European (PE) - prezentare. Alegerile europarlamentare

Spartanii (date istorice si legenda)

Istoria metalurgiei in Orient, Levant si in Romania

Istoria Judetului Tulcea (Romania): Preistoria

Tara Romaneasca - Heraldica

Banca Europeana de Investitii (BEI / EIB) - Instituții europene

Repere istorice jud. Alba (Romania)

Balcic - Pictorii si istoria

Istoria si traditiile tatarilor dobrogeni